افسانه ها: واقعی تر از واقعیت

برخی محققان، معتقدند شخصیتی به نام «عیسی مسیح» وجود خارجی نداشته است. محققان دیگری نیز هستند که بر روی بسیاری از داستانها و اطلاعات و دانسته های مذهبی، علامت سوال میگذارند.

میدانیم که در هر ایدئولوژی، داستانهای خوب، سخنان حکیمانه و رفتارهای مثبت، به رهبران آن ایدئولوژی نسبت داده میشود. زیاد پیش می آید که یک جمله یکسان، از قول کنفوسیوس، عیسی، موسی، زرتشت، حضرت محمد و ... نقل میشود.

به نظر می آید عطش انسانها برای الگوهای بزرگ پایان ناپذیر است. اگر نتوانند این الگوها را در دنیای واقعی بیابند، آنها را در قالب داستانها و اسطوره ها، خلق میکنند.

داستان فردی که زندگی خویش را صرف آینده بشریت میکند، از میتولوژی یونان (پرومته)، تا مسیحیت (عیسی) تا مذهب تشیع (امام حسین) تا افسانه های ایرانی (آرش کمانگیر) مشاهده میشود.

به همین دلیل عنوان این پست «افسانه ها: واقعی تر از واقعیت» انتخاب شده است.

شاید هیچکس به اندازه کارل گوستاو یونگ روانکار سوییسی، به این واقعیت توجه نکرده است. وی این شخصیتها را «کهن الگو» یا «آرکتایپ» می نامد.

 

بنابراین، هنگام بحث از کهن الگوها، ما توجهی به واقعی یا خیالی بودن آنها نداریم. مهم جایگاهی است که آنها در ذهن جوامع و انسانها دارند. خواه آرتمیس نامیده شوند، یا عیسی یا بودا یا زرتشت یا کرونوس یا زئوس.

افسانه یا واقعیت، جدید یا قدیمی، مذهبی یا غیرمذهبی، این آرکتایپها با خود بخشی از حقیقت جوامع را نقل میکنند. رویاها و خواسته ها و آرزوهای ملتها در آرکتایپها منعکس میشوند. نور زندگی و سایه های آن، تاریکی و روشنایی روح ملتها، عشق ها و نفرتها، بیم ها و امیدها، همگی را میتوان در آرکتایپها مشاهده کرد.

اهداف دست نیافته انسانها، رویاهای شکست خورده آنها، ترسهای سرکوب شده، هراسهای حل نشده، همگی در چهره این شخصیتهای واقعی و افسانه ای نمایان میشود.

آرکتایپها به دنیا می آیند، زندگی میکنند و میمیرند، مستقل از اینکه در دنیای واقعی قالبی از کالبد انسانی به خود گرفته باشند یا نه.



/ 2 نظر / 23 بازدید
سیما

انسانی که رویا داشته باشه خیلی بهتر از انسانی است که رویا نداشته باشه به هر حال منکه یونگ را خیلی قبول دارم بخصوی کتاب انسان و سمبولهایش را خوانده ام و به شما هم معرفی می کنم

pantea nikandish

ostad gerami jenabe aghaye shabanali dishab ke sare clas az yung bahatoon harf zadam fekr nemikardam ke shoma ba in deghat raje be nazariyate eshoon va feroyd ba in gostardegi motalee va baresi karde bashid.hesam ine ke ba didgahe jadidi dar morede 2 nafari ke man beshedat beheshoon eradat daram ashna shodam pishnahad mikonam dar khosoos in matlab bishtar benevisid va az tafavote nazarate inha va tojihe shoma baray elmi naboodane nazarateshoon bishtar begid.khoshhalam ke tajrobey classe shomaro dashtam be man negahe jadidi dar bazi mavared dadid ke besiyar mitoone mofid bashe.bebakhshid font farsi nadashtam ba behtarin arezooha va sherkat dar classhay badi pantea nikandish